Fysträning · Vandring/Friluftsliv

Vandring i Sälen med hundarna

Vecka 31 var vi uppe i Sälen och förverkligade en av mina drömmar – att fjällvandra med hund. För att kompromissa med mitt sällskap som var trött på tält efter alla militärövningar, så fick det bli stuga istället för tält. Men det var rätt skönt det också 😉 Såhär under lågsäsong var det dessutom bra priser på boende hos SkiStar, så det gick väl jämnt ut mot om vi hade köpt oss ett tält.

Vi var där söndag kväll till torsdag morgon och hann med två dagsvandringar under de tre heldagarna vi var där. Första dagen gick vi vid Västra Kalven. En väldigt blöt tur och som tyvärr inte heller bjöd på någon riktig fjällkänsla, även om det var fint.

Andra dagen hade vi hunnit reka lite, så då såg vi till att hitta en bättre tur. Vi begav oss upp på Hundfjället och tog en dagstur på 2 mil, som tog 6,5 h i relativt raskt tempo. Mycket backar! Det var en alldeles lagom tur och det motsvarade helt våra förväntningar. Inte en kotte mötte vi heller, så vi var helt ensamma (bortsett från fåglar och älgar)! Fantastiskt!

Lederna var väluppmärkta, men det var lite svårt att hitta till starterna. Vi köpte oss en fjällkarta på Statoil uppe i Sälen och försökte utifrån den lotsa oss fram. Men som sagt, väl igång så var det inga som helst problem. Otroligt välmärkt och man behövde aldrig fundera en sekund på var man skulle. Hundarna fick bära klövjeväskor emellanåt med vattenflaskor i (praktiskt om man behöver vatten och lätt att hälla ur om det blir för tungt!), och ibland bara ha dragselar på sig. Vi hade midjebälte och expanderlinor till, vilket var himla skönt för att kunna få händerna fria. Hade dock inte räknat med att hundarna skulle vara så pigga och ligga på och dra så mycket som de gjorde. Vilken energi, herregud! Men de har nog aldrig sovit så gott som efter detta 😉

Tredje dagen (onsdagen), hade vi tänkt ta en tur på Högfjället, men vi var trötta och kände att vi ville hinna njuta lite av ledigheten också. Så vi unnade oss att ta dagen som den kom och passade på att åka runt och se platser istället. Bland annat åkte vi till Trollskogen vid Hundfjället. Hade gärna testat att åka mountainbike i omtalade Rörbäcksnäs dock, som ligger i närheten.

På torsdagen packade vi in våra grejer och begav oss hemåt. Stannade till och tränade drag i Venjan det sista innan vi lämnade Dalarna. Nöjda och belåtna. Vilken toppensemester. Det bästa från alla tänkbara världar, i mina ögon! Nu undrar vi bara när vi åker tillbaka! 😉 Här kommer ett axplock av bilder ifrån vår vistelse! Om ni vill se dem i större format trycker ni bara på dem.

DSC_3728 DSC_3753 DSC_3768 DSC_3773 DSC_3806 DSC_3853 DSC_3871 DSC_3873 DSC_3876 DSC_3893 DSC_3895 DSC_3911 DSC_3953 DSC_3938 DSC_3968 DSC_3988DSC_3747 DSC_4024 DSC_4025 DSC_4052 DSC_4053 DSC_4056 DSC_4061 Screenshot_2015-07-28-18-33-06 DSC_4085 DSC_4086 DSC_4098 DSC_4107 DSC_4129 DSC_4137

Annonser

6 thoughts on “Vandring i Sälen med hundarna

1. Tack! Det var det verkligen! 😀 Alla tre hundar har Zero DC, men Skurk (kelpien) har den korta varianten Zero DC Shorter eftersom han har pålagringar i bakre delen av ryggen 🙂 Den funkar fint till små hundar också. Annars skulle jag rekommendera den vanliga långa 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )