Fysträning · Vandring/Friluftsliv

Geiranger & Trollstigen

De som följer mig på Instagram vet sen tidigare att jag besökte Norge förra året. Jag har fått en del frågor sen dess så jag tänkte att jag mer konkret skulle försöka berätta om var vi var och hur vi gjorde. Kanske kan det ge idéer till någon.

Sommaren 2015 var vi i Sälen, och mer om det går att läsa här. Det här året har jag inte tid att vara borta så länge, så därför kommer jag istället att göra flera utflykter tillsammans med hundarna. Vi har införskaffat nya ergonomiska klövjeväskor och är redo att utforska vårt Värmland ännu närmare!

Så. Sommaren 2016 ville alltså jag och min kompis Malin ta med oss våra hundar och vandra. Norge lät fint, tyckte vi. Jag googlade och facebookade i olika forum och hörde efter folks erfarenheter för att få lite idéer att utgå ifrån, men vi sög lite på karamellen och ville bestämma oss senare.

Då vi hade begränsad budget och dessutom inte ägde någonting användbart egentligen, så fick vi låna utrustning. När jag utbildade mig till fritidsledare för ett antal år sen studerade jag vid Karlskoga Folkhögskola, och då deras utbildning innehåller en hel del friluftsliv (bl.a. kanothajker, vandringar och övernattning i snöbivack), så har de också utrustning. De var fantastiska snälla och lånade ut finfin utrustning i form av tält, ryggsäckar, sovsäckar, stormkök och annat smått och gott. Verkligen otroligt snällt. Även systemkamera fick jag låna av en bekant då jag inte äger någon. Har ni också begränsad budget, så hör er för. Ofta går det att lösa någonstans om man bara anstränger sig! Vanlig mat handlade vi dock i förväg på Ica Maxi, men det går förstås att komma billigare och mer packningsvänligt undan genom att torka maten om man ska ligga ute med packning några dagar.

Några dagar innan vi åkte fixades även avmaskning och pass till hundarna. Det är superviktigt att ni kommer ihåg att kolla upp vilka krav som gäller för att medföra hund i varje land om ni åker utanför Sverige. Det gäller alltså även de länder som ni åker igenom – inte bara slutdestinationen. Och vad gäller foder till hundarna – jag ger ju Pondus till mina hundar, vilket är ett färskfoder. En del har undrat hur det funkat att ge färskfoder när man är på resande fot, och det har aldrig varit något problem för mig – inte heller när jag bilade ner till Frankrike i varm bil. Jag har i och för sig inte testat med något annat foder än Pondus när jag reser, men det har funkat bra och det har hållt sig fräscht. Jag har i alla fall korvarna förvarade i kylbox med kylklampar. Det håller sig kylt väldigt länge, dels då kylboxen gör sitt, men även för att de redan frysta korvarna verkar fungera som kylklampar till varandra. Skulle fodret ändå hinna tina lite så gör inte det något. Efter tre dagar var det fortfarande kallt.

Men, för att återgå till resan nu! Iväg for vi! Och med Facebookanvändarnas tips och idéer i bakhuvudet började vi bolla i bilen. Var skulle vi åka? Vi hade ungefär tre dagar att spendera och kunde därför inte åka alltför långt bort. Vi ville inte stressa, utan ville ta allt lite som det kommer. Valet föll till slut på att utforska Geiranger, men först ville vi ta omvägen genom Trollstigen. Trollstigen är en smal superslingrig bilväg som går högt uppe bland molnen och bjuder på en bilresa utan dess like. Någonstans i början av den, innan höjdmeterna blivit så många, så körde vi in vid en större utsiktsplats/parkeringsplats för att låta hundarna sträcka på benen. Därifrån gick nämligen en uppmärkt slinga på 2 km vid namn Trollstigfoten. Sedan fortsatte vi bilfärden genom Trollstigen och vi stannade till och tog flera fotopauser innan vi kommit upp till toppen. Väl där uppe väntade souvenirbutiker och restauranger samt flera utsiktsplatser. Här stannade vi återigen och fotade en drös fantasifulla foton i sann turistanda, likväl som på nervägen.

Sedan fortsatte vår bilfärd igen ner mot huvuddestinationen Geiranger, som ligger ca 15 mil söder om Trollstigen. Tack vare underbara facebookgruppen ”Vandra med hund” hade jag fått tag i en annan hundägare som faktiskt bott i Geiranger. Han hade gett oss lite tips och rekommenderade bland annat boken ”Opptur Geirangerfjorden” som säljs på fjordcentret. Vi köpte aldrig boken själva, men vi följde däremot hans tips att senare bestiga Geitfonnegga (1453 m ö h).

En bit av sträckan mellan Trollstigen och Geiranger bestod av en färja. Från Eidsdal till Linge (RV 63) åkte vi denna och jag tror att det kostade runt hundralappen. Vi parkerade bilen på den och tog ut hundarna. Det var himla fint att åka färja i fjordarna och beundra naturen! När vi nått fastlandet igen och senare följt den kringelkrokiga vägen ner till Geirangers by checkade vi in på Geiranger Camping som ligger PRECIS vid vattnet och byn där nere i fjorden, och där slog vi läger med bil och tält. Tältplatsen kostade 90 SEK per natt, men med bil bredvid kostade det 185 NOK per natt. Att et var dyrare med bilen bredvid tänkte vi inte då, men såhär i efterhand hade jag nog ändå föredragit att ha bilen bredvid oss då det var så smidigt.

Väl på plats åkte vi runt på olika små utflykter till platser vi hittat i närheten tack vare Instagram, som t.ex. till fotoplatsen Flydalsjuvet. Platstaggningen är en suverän funktion i Instagram när man är turist! Det blev också en del chillande nere i Geirangers lilla by och hamn. Shoppade lite i butikerna och köpte lokalproducerad choklad i chokladbutiken ”Geiranger Sjokolade”. Vi åkte aldrig den stora turistfärjan som går runt i de norska fjordarna, men möjligheten fanns. Den färjan går i alla fall precis i hamnen nere vid Geiganger by.

Och så själva vandringen då! Vi vandrade som sagt var upp för Geitfonnegga. Midjebälte med benremmar, linor och dragselar var på för att få händerna fria. Lite klurigt att få till midjebältet under ryggsäcken, men det gick. Tyvärr var ledens markeringar lätta att missa efter ett tag, så både vi och ett annat par som vi mötte började klättra över stenrasen och försöka ta oss till toppen bäst vi kunde – utan att veta var den uppmärkta egentliga leden gick. Puh, det tog tid och det producerades mycket svett! Är man bara uppmärksam nog borde man dock hitta rätt väg från början.

Sammanfattat så blev det blev en fantastisk liten tripp till låg semesterpeng! Gratis, lånad utrustning tillsammans med en matkostnad som hade varit samma som om vi varit hemma, samt 370 kr för campingplats och 100 kr för färja landar på en total summa omkring 500 kr – d v s 250 kr per person. Det som tillkom utöver detta och som också kostade mest var bensinen.

Här kommer en massa foton i slumpad ordning!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )